Om rådgivningen
Psykiatrifondens rådgivning er både for dig, der har en psykisk sygdom og for dig, der oplever, at livet er svært. Og rådgivningen er for dig, der kender en person, som har det svært – og for dig, som i dit faglige virke møder mennesker med psykiske problemer.
Hvert år har vi mere end 13.000 samtaler med personer fra hele landet – også pårørende.
Henvendelserne drejer sig blandt andet om psykiatri, psykiske sygdomme, mistrivsel, misbrug, ensomhed, eksistentielle kriser og om psykiske problemer af enhver art. Vi får spørgsmål om symptomer, om diagnoser og om behandlingsmuligheder. Og vi får henvendelser fra mennesker, som ikke ved, hvad der er op og ned i tilværelsen og ikke har konkrete spørgsmål. De har alle sammen brug for hjælp og rådgivning.
Faglighed, imødekommenhed, interesse og respekt er nøgleord og kerneværdier i vores rådgivning, og vi tilstræber at skabe en åben og tryg kontakt til alle, der henvender sig.
Rådgivningen
130 frivillige rådgivere
Rådgivningen består af et engageret og kompetent team på cirka 130 frivillige rådgivere. Alle Psykiatrifondens rådgivere har en fagligt relevant baggrund som fx læge, sygeplejerske, psykolog, pædagog, socialrådgiver, lærer eller psykoterapeut. Du kan også møde sidste års-studerende fra de relevante fag.
Alle vores frivillige rådgivere har gennemgået et oplæringsforløb. De får også løbende efteruddannelse og supervision for hele tiden at kunne yde den bedst mulige rådgivning.
Er der et spørgsmål, som rådgiveren ikke kan svare på, har vi mulighed for at sende spørgsmålet videre, såfremt du ønsker det. Vi har nemlig tilknyttet tre fagspecialister; en voksenpsykiater, en børne- og ungepsykiater samt en børnefaglig konsulent med fokus på børn som pårørende. Hvis du giver lov, vil fagspecialisten vende tilbage til dig med et svar.
Du kan vælge mellem telefonrådgivning, chatrådgivning og brevkasse. Desuden har vi nogle særlige tilbud. Vi har gruppechat for unge med angst og for unge, som er pårørende til forældre med psykisk sygdom.
Rådgivningen er gratis og anonym. Telefonrådgivningen har åbent hver dag året rundt, også på helligdage.
Anonymitet
Altid anonym
Du er altid anonym, når du kontakter Rådgivningen via telefon, chat eller brevkasse. Rådgivningen kan ikke se det telefonnummer, du ringer fra, og kan heller ikke se IP- eller mailadresse. Du skal hverken oplyse navn, CPR-nummer, telefonnummer eller lign.
Desuden har alle rådgiverne tavshedspligt.
Du bliver bedt om at indtaste dit køn, alder og hvilken region, du bor i, når du henvender dig på brevkassen og chatten. Det er for, at vi kan rådgive dig bedst muligt.
Tavshedspligt
Rådgiverne har tavshedspligt
Vores rådgivere har tavshedspligt. Det vil sige, at de ikke må tale med andre om dig og din situation. Rådgiverne må dog gerne tale internt (det vil sige med hinanden og med supervisor og leder) om samtaler og spørgsmål.
Den eneste undtagelse for tavshedspligten er underretningspligten.
Underretningspligt
Underretningspligt
I Danmark har vi alle, både som privatpersoner og fagfolk, underretningspligt, når børn eller unge under 18 år lever i en alvorlig truende situation.
Hvis du er bekymret, kan du altid anonymt tale med os for at få vores syn på sagen. En underretning sker kun, hvis det drejer sig om en alvorlig truende situation for en person under 18 år, og hvis vi har oplysninger, der kan identificere vedkommende (navn, CPR-nummer og lign.). Såfremt rådgiveren vurderer, at der er tale om sådan en situation, vil han eller hun orientere om det i samtalen og bede om disse oplysninger.
Akkreditering
Akkrediteret af RådgivningsDanmark
Psykiatrifondens Rådgivning er blevet akkrediteret af RådgivningsDanmark.
Det betyder, at rådgivningen har været igennem en kvalitetsvurdering af, hvorvidt tilbuddet lever op til en række fælles standarder for gratis, sociale rådgivningstilbud.
RådgivningsDanmarks akkrediteringsordning er en fælles kvalitetsstandard for sociale rådgivningstilbud.
Læs mere om RådgivningsDanmarks akkreditering
Læs også